Ponedeljek, maj 25, 2009 18:17
"Ako su to samo bile laži. Lažimo se. Bar još malo."
Ah, prelestni čas mladosti. Ko je bila odgovornost nekaj, kar je spadalo na mamina pleča. In so bile sovrstnice manj zmečkane, kot danes. Goodbye teens, hello milf & mature.

Čudovita leta v moji rjavi otroški sobi. Umazani, ker dvajset let ni bilo denarja, da bi jo obnovili. Potem pa smo ga z inflacijskimi krediti in otroškim delom -na črno- vendarle zaslužili. No, če smo pošteni, smo si ga izposodili od prihodnjih generacij.

Res je, da pogosto nismo vedeli, kaj bomo jedli. Toda k sreči je babica delala v hotelu in mama v bolnici in je vedno kaj padlo z miz tovarišev zdravnikov in tovarišic afžjevk. Hrane. In obleke. Nevtralna oblačila, kot npr. kimono puloverje in Startas čevlje smo lahko nosili dečki in deklice. Tako sem jih lahko ponosil za sestro, hlače pa za otroci partijskih funkcionarjev. Takrat smo bili vsi enaki. In ko so oblačila ponosili otroci partijskih funkcionarjev, je bilo pravično in pošteno, da sem jih malo nosil tudi jaz. Zakaj bi jih samo oni?

Stanovanja so bila dosegljiva vsakomur. Naprimer, samski so ga z malo vezami dobili že okoli 50-tega rojstnega dneva. Če jim ni uspelo pa jih je na koncu vendarle srečala pamet in so naredili nezakonskega otroka ali dva, pa je bilo... Ne morete reči, da to ni dosegljivo vsakemu.

Z avtom se nam je bilo dovoljeno voziti, odvisno od registrske številke, na parne ali neparne dni. Če bi ga seveda imeli. Tako pa smo dneve preživljali na kolesih na igrišču. Doma se ni dalo, ker v Ljubljani štiri ure na dan ni bilo elektrike. Milka Planinc jo je po zgledu Chauchescuja prodajala na zahod. Za devize. Tako se je takrat učeno reklo nemškim markam, ki smo jih kupovali na plačilni dan, da bi bil naslednji dan denar, ki so nam ga plačali za delo še kaj vreden.

Toda to nas ni potrlo. Nas, generacije borcev. Nas, odpisanih. Ki smo se v letnih kolonijah, kjer je bilo nasilje pravilo, zabava pa izjema; naučili sadistično mlatiti vrstnike, ki nam jih je bilo dovoljeno. Samo med njimi nekako nikoli ni bilo sinov zastavnika Hađipašića in tovarišice sekretarke Juričič; onadva sta le sadistično mlatila, namlatiti pa ju učiteljice niso pustile. Hvalabogu za sinove obrtnikov, inženirjev in zdomcev. Njih smo vedno lahko!

Čez mejo smo hodili redko. Ne le zato, ker smo živeli v raju ampak tudi zato, ker smo morali vsak prehod meje drago plačati. Meni nikoli ni bilo usojeno; toda z našimi ljudmi so morali na dekadentnem kapitalističnem zahodu zelo grdo ravnati, saj so se nazaj vračali vsi zabuhli; kot bi nosili trojne kavbojke. Pa še smrdeli so po kavi. Še danes ne razumem, zakaj so imeli tisti z malo-obmejnimi prepustnicami vedno najlepše punce?

Najboljši ljudje, ki so hodili čez mejo so bili špediterji. Moji junaki! Nikoli ne bom pozabil dneva, ko mi je mož mamine prijateljice v skritem kotičku svojega tovornjaka pripeljal ZX Spectrum ali Mavrico, kot smo jo tedaj romantično imenovali. Na njej sem potem dneve in noči igral računalniške igre, katerih cilj je bil čez mejo prešvercati računalnik. Eno izmed njih -Kontrabant- je napisal celo minister za razvoj prejšnje vlade Žiga Turk. S programom Quill. Za tristo evrski ZX Spectrum je moja mama varčevala šest mesecev, za Amstrad CPC pa sem pri 13-tih letih na črno vlival plastične zamaške.

Kako ne bi, ko je bilo pa igrati jonasove gusarske igrice skoraj tako zabavno, kot šolske igre s tovarišicami (prevod: učiteljicami). Spominjam se razigranih učiteljic, ki so govorile v ugankah. Povedale so iztočnico, mi pa smo morali zaključiti modro misel. Naprimer, učiteljica bi rekla: "Dobro jutro otroci. Za domovino!". Otroci pa bi odgovorili: "Po titovi poti naprej." Ali pa: "Otroci, danes je 9. maj. Smrt fašizmu." Na kar bi otroci odgovorili s: "Svoboda narodu" in pohiteli na šolski hodnik, kjer so nam vojaki JLA kazali mitraljeze, minomete in drugo zanimivo orožje ter nas spraševali: "Ej, mali, imaš sestru?"

Izjemno miselno širino, ki so jo v tistem času pridobili ugledni, strokovni in neodvisni misleci, ki znajo porabiti ure za kritiziranje ameriške prisege "one nation under God, indivisible, with justice and liberty for all" ali pa prvega stavka Švicarske ustave "Im Namen Gottes des Allmächtigen," po drugi strani pa leta 2009 imenujejo ulice po Titu ni mogoče razumeti; če tega niste preživeli.

Edino 25. maj je bil vedno težak. Malošolčke so nas učiteljice prisilile stati ob cestah na vročem soncu in poslušati neumnosti, kakršne danes pišejo razni Miheljaki in ki jih nihče ni razumel (in jih tudi danes ne, saj jih je vendar treba "čutiti"). Nakar je mimo švignil črn mercedez z zatemnjenimi stekli. Zzzzuuum. Mercedes. Si predstavljate?

Vedno pa so živeli tudi tisti, ki so nas sovražili. Zahodnjaki, pa tudi notranji škodljivci. Dnevno smo brali, kako so jih policisti ulovili in naučili kozjih molitvic. Tako je bilo prav. Bili so nadležni. Skrajno nadležni. Ampak takrat niso dobili priložnosti, da bi nas jezili. Tako kot nas danes v tej neoliberalistični-takoimenovani-demokraciji.

Socializem je bil do njih izjemno mil. Na začetku smo jih res kar streljali. Ampak do konca petdesetih so najbolj trdokožni že zbežali na dekadentni zahod, kamor so tudi spadali. No, ali pa končali v jamah. Za tiste, ki so slučajno z branjem napačnih knjig prišli do krivoverskih spoznanj, naprimer zamisli o volilni pravici, človekovih pravicah ali kaj podobno norega, pa smo zgradili zapore. Kakšne človekove pravice? Saj so bile. Za vse, ki so bili tiho. Manjšina, ker si ni upala črhniti nič pametnega. In večina, ki preprosto ni imela nič pametnega za povedati. Resda so bili zapori za "politične" na začetku nehumani; pozneje pa se je stanje zelo popravilo in smo jih zapirali v kvalitetne civilne zapore; med morilce in posiljevalce.

Nekako do sedemdesetih, ko smo uspeli uničiti vso razumno opozicijo in je ostala le zmedena peščica mladih, ki nas je leta 1968 presenetila, ko je protestirala za več socializma. Za manj razlik. IN za pravice črncev. Ker pravice črncev morajo biti, smo z njimi ravnali v rokavicah. Malo smo jih namlatili, malo smo jim ogrozili eksistenco in nad njimi izvajali mobbing, če je šlo, smo jim še povaljali dekleta in potem ponudili varne državne službe in so odnehali. Večina. Konec koncev so imeli socializem. In ko smo jim dali stanovanja in vodilne položaje in so sami postali del sistema razlik so se zadovoljili kar s pravicami za črnce.

Nenazadnje jim nikoli več ni bilo treba stati v sto metrskih vrstah za pralni prašek pred Namo ali čakati na staro, rabljeno stoenko pod blokom oglaševalca ob petih zjutraj.

Pa tudi beseda podnajemništvo se jim ni tako globoko vtisnila v zavest, da bi jo še danes zamenjevali za najemništvo. Podnajemništvo je pomenilo, da smo najeli stanovanje od najemnikov. Običajno od družbenih najemnikov, ki so imeli pomotoma še enega.

In potem je nekega rajskega dne začelo vsenaokrog pokati. Najprej samo malo, drobna bombica in rafal. Potem je nek tovariš kapetan že kar pošteno nažigal po Gornji Radgoni. In Borovem selu. In na koncu so razrušili Vukovar, ubili Sarajevo in počistili Srebrenico. Štiri leta smo gledali trupla in se spraševali, kje je vse tisto dobro in humano, ki ga je 50 let socializma domnevno pustilo v ljudeh?

Nekateri smo našli odgovor.

Drugi pa ga še iščejo.

 

Komentarji:
Sramota v kakšni nagravžni enoumni đamahlaviji živimo. Edino kar nam preostane so volitve 7. junija. Morebiti jih bo to vsaj malo otreznilo.
# poslal Anonymous Navadni Nimda ob 25.5.09
 
Kudos Tomaž.

Tale sestavek je za v vse cajtunge.
# poslal Blogger lobo ob 25.5.09
 
odličen blog
# poslal Blogger GBWallace ob 25.5.09
 
Ni bilo "Dobro jutro otroci. Za domovino!". Otroci pa bi odgovorili: "Po titovi poti naprej." Pac pa "Za domovino, s Titom naprej", pred zacetkom in na koncu pouka. Se danes imam zvezek iz drugega razreda, s poglavjem: "Preseren in Tito, dva velika". Preseren je sanjal, tovaris Tito pa je te sanje uresnicil. Vsakic ko to preberem moram iti na bruhanje.
# poslal Anonymous Anonimni ob 26.5.09
 
Zadnjemu anonimnemu: Parola je bila odvisna ali si obiskoval šolo po ali pred titovo smrtjo... Sam sem jo v vmesnem obdobju in so se uporabljale obe paroli. S titom ko je bil še živ in po titovi poti ko je umrl.
P.S.
Lahko pa da je imela kakšna shizofrena tovarišica aktivistka tudi svoje blodnje he he.
Lp
# poslal Anonymous Anonimni ob 26.5.09
 
Ojoj, a ne, kaki revčki smo bili otroci socializma? Mislim, da nas je dovolj, da izterjamo eno pošteno odškodnino za leta brutalne indoktrinacije in prikrajšanja za blagre kapitalizma. In jaz sem bil dvakrat indoktriniran, ker sem moral hoditi še k verouku! To strahotno enoumje...
# poslal Blogger Dinozaver ob 26.5.09
 
Vsi totalitarizmi, vključno z verami, zlorabljajo nedolžnost otrok za manifestacijo in utrjevanje svoje oblastne legitimnosti v smislu, če me ljubijo nedolžni otroci, potem ni dileme, da sem (skoraj) Bog. Tito in ostali kommy diktatorčki, meni v svoji grandioznosti redno potegnejo asociacijo na Ludvika XIV, ki pa je bil v primerjavi z njimi pravzaprav razsvetljenec. Medtem ko je bil Ludvik XIV zgolj božji izbranec, so se diktatorčki imeli, po vzoru egipčanskih faraonov, za utelešenje Boga samega. Sistemski pojav ohranjanja njihovih trupel tudi post mortem, je izkaz te mentalitete.

Pa še to ... Mene so slovenski novinarji priterali do te točke, da se ob njihovih anketah v smislu; "kaj menite, ali je bil Tito pozitivna zgodovinska osebnost," samo še na ves glas režim.

Če bi v 17. stoletju v času Galilea Galileia slovenski upnion majkerji na ulici opravili raziskavo javnega mnenja glede vprašanja javne podpore helio ali geocentrizmu, bi zelo verjetno dobili podatek, da kar 99% ulice podpira geocentrizem. Sonce, Luna in Zemlja in fizikalne zakonitosti, bi se nad tako ulično demokracijo gladko požvižgale.

Popolnoma enako velja tudi za poniglavo ulično demokracijo pri ohranjanju pozitivne javne podobe lika in dela Tita. Dejstva so dejstva, ki jih tudi učlična demokracija nekih Butal, ne more spremeniti.
# poslal Anonymous Anonimni ob 26.5.09
 
BLAZNOST

...kaj naredi totalitaristični režim z otroškimi možgani... naj kakšen psihiater strokovno razloži reakcije - travme ljudi, ki so (smo) bili včasih titovi pionirji, da še sedaj ob omembi njegovega imena, vstanejo (mi ti se kunemo) in jim srce zapoje...

Titova štafeta: KOMUNISTIČNA PROCESIJA

Iz Jutranjeg lista: RIJEKA - Društvo Titova Republika iz Rijeke u suradnji s Radovanom Ilićem, sekretarom centralnog komiteta KPH u osnivanju i Socijalističkom radničkom partijom SRP i ove godine organiziraju hrvatsko-slovenske štafete pod nazivom "Bratstvo i jedinstvo".

Kako navode u priopćenju, štafeta će krenuti iz Umaga u petak 15. svibnja, i to iz kafića Tito točno u 12.44 sati.

'Mi smo ponosno nosili Titovu štafetu'
Nadalje, hodogram je u minutu precizan - nakon prolaska kroz Umag uputit će se prema Novigradu kamo će, kako je predviđeno, stići točno u 13.15 sati, a nakon toga proći će kroz Brtoniglu u 13.45. i Buje u 14.15 sati.

Potom odlaze za Buzet, Rijeku, Kumrovec i Beograd gdje će 25. svibnja ispred Kuće Cvijeća u 12 sati stići štafete iz svih republika bivše Jugoslavije.

Primit će ih predstavnici Društva Josip Broz Tito Srbije, a nakon toga bit će izložene u tamošnjem muzeju...

KDO JE ZDAJ TERCIALKA-ALEC ?
KDO JE FANATIČEN VERNIK ?
KDO ŽIVI V LETU 1500 ?
ALI PRI NAS OBSTAJA KOMUNISTIČNA INKVIZICIJA: od vlade pa do jankoviča, kučana ??
# poslal Anonymous Anonimni ob 26.5.09
 
Najlepše pri Internetu je, da danes vsak, ki zna tipkati (in Tomaž to odlično obvlada) lahko svoje umotvore natipka in skoraj brezplačno objavi. Pa če je res ali tudi ne. K sreči, danes ni več 133. člena KZ, čeprav se eni na vse kriplje trudijo, da bi ga znova vpeljali (glej zasebno tožbo Janeza Janše zoper Vlada Miheljaka, v kateri se trdi, da je svoboda izražanja omejena le na resnico). Anyway, lepo je videti, da eni živijo v lastnem svetu, lastni realnosti, ki si je sproti ustvarjajo. Tisti pa, ki smo živeli v "krutem socializmu", tipkali na ZX Spectruma, uvajali Internet kljub tedanjem monopolu PTT in se pri tem silno zabavali in smejali smo veseli, da nam še tako potvorjene slike ne morejo uničiti veselja do lastnih spominov. Moji so lepi, kaj pa Vaši?
# poslal Blogger DarkoB ob 26.5.09
 
Kar pa mene zanima - čisto tako zares in zdravorazumsko - kdo za hudiča je bil v tistih časih srečen (odštevši partijske funkcionarje in njih prijatelje)? Kaj je bilo v tistih časih tako dobrega in lepega, da bi kdo želel nazaj (jaz jih imam v spominu zapisane popolnoma enako kot avtor tega posta pa sem potomka zdravnikov/inženirjev in NISMO JEDLI NIČ BOLJE KOT VI :))?
Enkrat samkrat si želim en argument, ki me bo prepričal, v stilu: - Takrat pa smo ... in bi potem lahko rekla: - Aja pa res, imaš point, sem pozabila ...
Jaz tega res ne razumem,zakaj bi nekdo hotel it nazaj v tiste čase, ko smo kavo in čevlje švercali v avtu iz Italije. Ljudje so res nori.
# poslal Anonymous Lenka ob 26.5.09
 
Osebno imam na jugoslovanske obdobje same lepe spomine. Medtem ko lahko razumsko sprejmem slabe izkušnje nekoga drugega, pa mi čustveno ne pomenijo niti toliko, koliko je črnega za nohtom.

Medtem pa ko se spomnim na socialistične kampe na Jadranu, mi srce nemudoma zaigra.
# poslal Blogger Marko ob 26.5.09
 
Višek dogajanja je bila Titova smrt.

Nikoli ne bom pozabil, kako je razredničarka (nižja stopnja osnovne šole) resno stopila v razred nekaj dni po Titovi smrti.

In je prebrala okrožnico ravnatelja.

"...če boste kje okrog šole opazili kakšne sumljive ljudi, takoj sporočite razredničarki ali ravnatelju. Sedaj, ko je Tito umrl, bi marsikateri zahodnjaki lahko karkoli poskušali... previdnost ni odveč..."

Otroci so tako predstavljali prvo kontraobveščevalno fronto proti zahodnim agentom. Takšna je bila mentaliteta takrat.

Ne pravim, da je bilo povsod tako, morda je samo naš ravnatelj bil pacient. So bili pa takrat ravnatelji seveda zelo preverjeni kadri.
# poslal Anonymous Anonimni ob 26.5.09
 
http://robidisce.blogspot.com/
# poslal Anonymous Anonimni ob 26.5.09
 
Ja, ljudje so res nori, nekaterim čisto zares več pomeni socialna varnost, skrb za ljudi, malo ali skoraj nič kriminala, da z občutkom da si varen hodiš okoli ob katerikoli uri, to, da te po svetu poznajo in spoštujejo, da imajo ljudje službe, stanovanja, da so pripravljeni prostovoljno graditi domovino, ampak, hej, nekaterim so bolj pomembne stvari kot pralni prašek pa kava.
Meni pa več pomeni vzdušje povezanosti, optimizma med ljudmi, raje malo revnejši, pa zadovoljni, preskrbljeni.

Smrt kapitalizmu, svoboda ljudem
# poslal Anonymous Aja ob 26.5.09
 
odličen zapis. tisti ki tega nismo doživeli si včasih sploh ne moremo predstavljati kako je bilo
# poslal Blogger ddddd ob 26.5.09
 
*****
# poslal Blogger Hevidi ob 26.5.09
 
Ja, ja, v Titovi Jugoslaviji nam je bilo lepo: pili smo ga, srali, hodili na bolovanja, jemali kredite, f.kali noč in dan ! Zdaj ko so pa teli farški kapitalistični janševiki na oblasti, sem postal siv in plešast, pa še stopi mi ne več !

Ja, ja, kje so časi, ko smo bili še MLADI in titovi.
# poslal Anonymous Anonimni ob 26.5.09
 
tomaž, kolega, kje je vse tisto dobro in humano, ki ga je 50 let socializma domnevno pustilo v ljudeh sprašuješ? heh, moral bi brati več klasikov, klasik in veliki teoretik Edvard namreč jasno pravi, da sreče človeku ne more dati niti država niti sistem niti politična partija. Srečo si lahko človek ustvari samo sam. Nemara bo tako tudi z dobrim in humanim, kne? ;)

lenka, mene zanima, kje ti najdeš vse te ljudi, ki bi radi nazaj v tiste čase? jaz ne poznam nobenega. še najbolj retrogradno bitje, kar jih poznam, ki bi rado nekam nazaj (res pa ne tja, kamor bi radi vsi fantomski nostalgiki, ki jih omenjaš ti), je tomaž tule.

mnogo d-jev, tisti, ki tega niste doživeli, bi morali za primerno predstavo prebrati še kaj več kot le občasen tomažev rant.
# poslal Blogger jaKa ob 26.5.09
 
Darku:

osebe, ki so bili takrat še majhni otroci in ki so jih z gorjačami pokončali v Hudi jami, bi imeli (mogoče) danes lepe spomine na otroštvo.
# poslal Anonymous Anonimni ob 26.5.09
 
Skrivnost moralnega bankrota socialistov je v tem, da ne razumejo dvojega:

1) da malikujejo nerealne ugodnosti sistema, ki je propadel, ker je točno zaradi ugodnosti bankrotiral; in da prav zaradi tega danes slabše živijo (saj jim ni Bush kriv za 400 evrske pokojnine in najvišje davke na svetu, krivi so Broz in rdeči); deklarativno so za socialno varnost in skrb za ljudi, praktično pa uničujejo oboje,

2) da nekaterim deklarativno veliko pomeni socialna varnost, skrb za ljudi, itn., vendar pozabijo priznati da predvsem zanje in ne za druge. Da gre torej za maksimizacijo njihovega profita z minimizacijo njihovega vložka; za socializem kot najbolj pokvarjeno različico kapitalizma. Ko jih vprašaš, če bi plačevali pošteno enotno davčno stopnjo pa vreščijo, naj raje prispevajo tisti, ki več ustvarijo. Ker ne znajo skrbi za socialno varnost povezati s svojo lastno odgovornostjo. Ko jih vprašaš, zakaj pa se ne potrudijo več ustvariti, če jim je pa deklerativno do več socialne varnosti in skrbi za ljudi pa vam zabrusijo da denar ni vse. Na vse imajo pripravljen odgovor, samo da njim ni treba nič spremeniti, da njim ni treba nič dati, da njim ni treba nič ustvariti in da se njim ni treba ničemur prilagoditi.
# poslal Blogger Tomaž Štih ob 26.5.09
 
kaj je bilo tko prijetnega, da bi se vrnil tja...
malenkosti...
recimo, cele dneve, tedne in mesece pa leta in še več... smo nabijali žogo s prijatli', ob mraku s klapo šel zrabutat koruzo in ob luštnem ognju podoživljal tisto o čemer današnji rod niti sanjati ne more....
sladka mi je misel na spektruma', ker tu nekako se je začelo, žoge so romale v kot, seksate samo še preko neta in pljuvate po tistem, kar vam bi moralo biti v moralni in fizični zgled, da ne postanete to, kar ste....
bi rekel človek, zakaj potem pisati spomine o zmanipulirani jugi, nda'...
# poslal Anonymous Anonimni ob 26.5.09
 
"Srečo si lahko človek ustvari samo sam."

jaKa, a tole modrost tovariša Edvarda omeniš tudi takrat, ko ljudje objokuje socializem?
# poslal Blogger daniel ob 26.5.09
 
"cele dneve, tedne in mesece pa leta in še več... smo nabijali žogo s prijatli', ob mraku s klapo šel zrabutat koruzo in ob luštnem ognju podoživljal tisto o čemer današnji rod niti sanjati ne more...."

Torej brezdeli kradljivci objokujejo preteklost, ker sedaj morajo delati in placati za tisto, kar pojedo. Zanimivo.

Ne, jaz tudi sanjati ne morem, da bi tako lenaril in kradel brez posledic.
# poslal Blogger Iztok ob 26.5.09
 
Tragedija kolega anonimnega je, da si on ne želi nazaj v socializem; ampak v preteklost. V svoji zmedenosti je povezal močen simbol (Broza) in brezskrbna sedemdeseta.

Tu sploh ne gre za socializem, gre za to, da kolega pogreša nekdanje odnose med ljudmi, ko si v bloku poznal vse sosede in ne razume, da to ni stvar socializma ali kapitalizma; ampak njega in njegove okolice.
# poslal Blogger Tomaž Štih ob 26.5.09
 
Anonimnemu,

Če meniš, da bi se jaz moral komurkoli opravičevati zato, ker sem imel lepo otroštvo se motiš. Kakopak, veseli me, da oba živiva v demokratični državi v kateri je dopustno (kaj dopustno, zaželjeno!) izražati lastno mnenje, četudi so mnenja in stališča naposled različna.
# poslal Blogger DarkoB ob 26.5.09
 
Moje otroštvo je bilo lepo kljub socializmu, ne zaradi socializma.
# poslal Blogger Tomaž Štih ob 26.5.09
 
Tomaž, tisto kar imenuješ "nerealne ugodnosti" smo pač nekateri imeli in v njih živeli. Tisto ne le, da je bila realnost, temveč je bila še kako dostopna realnost, zelo na široko dostopna vsem. Poceni krediti za gradnjo (lastne) hiše so dvignili marsikatero družino. Glej ga zlomka, nekaj desetletij kasneje pa tarnamo, ker točno tega ni, poceni kreditov za gradnjo (poceni) hiš. V bistvu oboji kritiziramo vsaj nekaj. Ti nekdanji kritiziraš sistem v celoti in kritiko utemeljuješ s posameznimi pomanjkljivostmi (kava, sladkor, banane), eni pa ga hvalimo in to tako, da izpostavljamo ugodnosti. Za ene je pač kozarec na pol prazen, za ene na pol poln. Ne dokazuje ničesar, dokazuje pa zgolj optimizem ali pesimizem posameznika. In optimizma ti, Tomaž, nihče ne more podariti.
# poslal Blogger DarkoB ob 26.5.09
 
Kar se mene tiče, je zadeva taka: v otroštvu mi sicer res ni nič posebnega manjkalo (rojen pa sem konec sedemdesetih let, kar pomeni, da sem otroštvo preživljal skozi osemdeseta leta prejšnjega stoletja), vendar pa je res, da je bila konec osemdesetih let tako huda gospodarska kriza in negotovost, da tega ne more odtehtati nobena socialna varnost, ki jo kobajagi nudi socializem. Čeprav sem futranje s pionirčki in Titom vzel za dobro in zaradi tega nisem frustriran. Prav tako nisem frustriran, ker smo po kakšne stvari hodili v Celovec in Trbiž (na primer po avdio-video tehniko). Danes meja s sosednjimi državami (razen s Hrvaško) tako rekoč ni več, pri nas dobiš, kar hočeš, avtomobili so veliko varnejši in bolje opremljeni, tudi skrb za čistejše okolje je bolj poudarjena, itd. Torej ni nobenega razloga, da bi jokal za socializmom in si ga želel. Kdo ve, v kakšni vukojebini bi pristali, če se ne bi leta 1991 osamosvojili. Je že kdo pomislil na to?
# poslal Blogger agent ob 26.5.09
 
daniel, modrosti tovariša Edvarda ne uporabljam, ko ljudje objokuje socializem, ker osebno niti ne poznam ljudi, ki bi ga objokovali. kot že rečeno: res me zanima, kje je lenčica našla vsa ta bajeslovna objokujoča bitja.

po drugi strani pa v moji družbi tudi ni takšnih, ki bi ga demonizirali na tomažev način.

nasploh pa je Edvard krasno čtivo. približno takšno, kot tista, na katera se opira tomaževa ideologija.

glede otroštva pa: moje otroštvo je bilo lepo neodvisno od socializma.

(mmg, tomaž, tvoje otroštvo, kakršnega opisuješ zgoraj, je krasen literarni navdih. poskusi, nemara pa ti uspe postati novi Cankar. in s slavo ne pride le letika, danes pridejo nazaj tudi najstnice.)

(mmg2, Ceauşescu, ne Chauchescu)
# poslal Blogger jaKa ob 26.5.09
 
Gospod Darko, v Romuniji imajo prek 90 odstotno lastništvo nepremičnin; ali ni to odlično? Vendar tako kot v Sloveniji tudi tam v socializmu niso ustvarili nobenih prihrankov za starosti, niti se niso razvili.

Zapraviti vse sproti in na koncu bankrotirati zna vsak. Umetnost, ki je ekonomsko samomorilski titoistični sistem ni obvladal pa je bila ob tem varčevati za starost in se razvijati. Zato smo danes tam kjer smo in zato je bankrotirala naša celotna upokojena generacija; ostala je brez vsakršnih prihrankov.

Vi lahko vzamete -če bi bilo mogoče, tako kot je bilo v socializmu- kredit na svoje otroke in si z njim uredite kvaliteto življenja. To JE realna ugodnost. Vendar to ugodnost plačajo vaši otroci in zato sami slabo živijo.

In imate današnjo situacijo.
# poslal Blogger Tomaž Štih ob 26.5.09
 
Tomaž, po moje je škoda, da v resni debati skušate uporabiti neresne argumente. Romunija je članica EU in je od Ceausescujeve Romunije le nekoliko napredovala. V času Ceausescuja pa je zaradi splošnega varčevanja (zato, da režim vrne vse do tedaj najete kredite tujini) bila tudi splošna revščina in ožemanje. Mejčkeno se spominjam celo zgodb o stanovanjih "segretih" na celih 12 stopinj Celzija.

Naša tedanja realnost pa je bila, da je vsakdo lahko dobil potni list, da je lahko potoval (o čem Ceausescujevi Romuni niso mogli niti sanjati, za današnje pa bi si marsikateri želeli, da naj bi jim to bilo onemogočeno), da je lahko tudi sprejemal obiske iz tujine.

Že pri teh rečeh se vsaka morebitna primerjava med "nami" in Romuni (ali Bolgari, Madžari, Česi, Slovaci, Rusi) neha.

Vsaka želja, da bi se tako naš tedanji sistem prikazal v luči ne pomembno drugačni od držav in ljudstev, ki so nesporno bili pod sovjetskim vplivnim območjem (in članice Varšavske pogodbe) je tako zgolj slepa želja, toda neuresničljiva.
# poslal Anonymous DarkoB ob 26.5.09
 
Komentarji tukaj dokazujejo, da so blodnje zagovornikov komunizma čisto iracionalne.

In DarkoB, bi najprej rad nazaj verbalni delikt - da bi lahko kaznoval tiste, ki pravijo kaj slabega o komunizmu.

Nihče mi pa ne zna povedati, kaj je bilo v komunizmu boljšega kot na zahodu v kapitalizmu. Jasno, da ne, ker ni bilo nič boljšega samo slabše.

Vsak se z lepo nostalgijo spominja mladosti.

In še nekaj. Nizke pokojnine, nizke plače in vse slabo povezano z gospodarstvom - je neposredna posledica komunizma.
# poslal Blogger Bonifacij ob 26.5.09
 
Jaka dela napako že v tem, da uporablja kardeljevo izjavo (ki je bila sicer pravilna) poponoma narobe.

Res je, da politični sistem ne more prinesti človeku sreče. Ga pa politični sistem pri tem zelo ovira (npr. komunizem, socializem...) ali pa mu da veliko svobode (kapitalizem).

Svobodni kapitalizem je še najboljši, ker omogoča vsakomur, da si ustvari srečo.
# poslal Blogger Bonifacij ob 26.5.09
 
DarkoB, tvoja logika je taka, da bi se morali zahvaljevati za komunizem, ki je bil slab in zločinski - samo zato, ker ni bil še hujši.
# poslal Blogger Bonifacij ob 26.5.09
 
Darko, po moje ne ločite resnih in neresnih argumentov; vsaj po vaših zmedenih in nekonsistenčnih stališčih, ki so brez repa in glave.

Omenili ste visok odstotek lastništva nepremičnin in s tem argumentirali socializem. Jaz sem vam pojasnil, kako je v socializmu do tega prišlo. To je bila ena redkih investicij, ki je bila posamezniku dovoljena. Tako so Romuni dosegli svoje 90+ odstotno lastništvo. Je to velik uspeh romunskega socializma?

V gospodarstvo je v socializmu pretežno investirala država in dosegala nizke donose na vlaganja, zaradi česar smo gospodarsko nazadovali, nismo zgradili avtocest in nismo ustvarili prihrankov za pokojnine. Zato smo bankrotirali. Zato smo nerazviti.

Preprostejše kot to se ne da povedati.

Kar se tiče preostanka pogovora pa ne vem kje vidite prostor za polemiko o sistemu, ki je petdeset let kršil temeljne človekove pravice. Jaz ga ne, kvečjemu v privedbi krivcev zanj pred sodišče.
# poslal Blogger Tomaž Štih ob 26.5.09
 
Se na 50 obletnici osvoboditve Auschwitza srečata dva ostarela taboriščnika:

A: "Ej, a se še spomniš kako so nas tepli, nismo imeli nič jesti, kako nas je zeblo?"

B: "Pa se spomniš ti tistega norega stražarja, ki je vsak dan za zajtrk ubil enega taboriščnika?"

A: "Pa res, ta je bil res nor, nikoli nisi vedel ali boš dobil hrano, udarec s palico ali kroglo v glavo..."

B: "Ahhh, kje so zdaj ti zlati časi...?"
# poslal Anonymous metamorf ob 26.5.09
 
Množično kršenje človekovih pravic se ni pojavilo s komunizmom, pa tudi z njegovim koncem ni izginilo.

Sužnjelastništvo, imperializem, kolonializem, napadalne vojne in manko pravne države so in bodo vedno združljivi s kapitalističnim načinom produkcije - kako tudi ne, ko pa so njegov temelj.

Pustimo liberalno plozanje, kakorkoli je že hvalevredno, ob strani. Tudi marksisti so hoteli le bratstvo človeštva.
# poslal Anonymous Marko ob 26.5.09
 
"jonasove gusarske igrice"

?
# poslal Anonymous Anonimni ob 27.5.09
 
To je bil čas, ko so bile računalniške igre "zastonj", saj jih je Jonas Žnidaršič ( takrat Satan-Soft ) brezplačno oddajal kar preko valov Radio Študent, samo posneti jih je bilo treba.
# poslal Blogger Tomaž Štih ob 27.5.09
 
Ž je bil satan-soft?
# poslal Anonymous metamorf ob 27.5.09
 
BREZskrbno OTROŠTVO, MLADOST so tisto, kar je nostalgičnega v vsakem človeku. Otroška leta !

Iz otroških let se spomnim dopustovanj v sindikalnih kučicah s starši, ki sta bila oba v partizanih. Kako smo bili otroci ponosni na to, da smo s TITOM na čelu premagali nemce.
A zaradi otroške radovednosti sem vedno postavljal "neprimerna" vprašanja.
"Le kako to, da se mi vozimo z avtobusom, kufri ipd na morje, oni grdi, zločinski in nacistični nemci, ki pa vojno zgubili, pa z mercedesi. In njim se natakarji klanjajo, mi smo pa tazadnji postreženi...? Pa njihovi otroci so se basali s sladoledi in tortami, mi smo pa prov žalostno gledali.."

...važno, da smo zmagali ! to šteje !
# poslal Anonymous Anonimni ob 27.5.09
 
hahahahaha

Marko piše: "tudi marksisti so hoteli... bratstvo"

KDO ? Lenin ? Hruščov ? Che gueara ? Pol pot ? Ribićić ?

Drugih marksistov ni.. !

Delitev Poljske med naciji in marksisti, napad na Finsko, napad na Češkoslovaško 1968, na Čečenijo ...kaj je to ? Marksistički imperializem ?

Plozaš ti !
# poslal Anonymous Anonimni ob 27.5.09
 
"Ž je bil satan-soft?"
Lahko bi rekli, da je bil Almost Famous. :)
# poslal Blogger Tomaž Štih ob 27.5.09
 
No, dejansko obstaja skupina ljudi, ki (dokaj) upravičeno malikuje Tita.

Gre za neizobraženo delovno silo izvirajočo iz zadnjih jugoslovanskih vuko*****, ki je prišla v Slovenijo vzporedno s centralnoplansko industrializacijo in v okviru jugoslovanifikacije države.

Ti ljudje so tukaj dobili službo, večsobno družbeno stanovanje, kakršnih v krajih iz koder so prišli sploh ni bilo (spomnite se izmenjav s pobratenimi OŠ, tisti, ki ste za to zadosti stari in razmer v kakršnih so živele družine, ki so nam izkazale gostoljubje in nas vzele pod streho), skoraj zastonj in prednostni vstop v vrtec v imenu integracije. Ti ljudje še danes verjamejo, da so bili Sloveniji potrebni, ker je bilo tu premalo delovne sile za potrebe industrije.

Da je bila industrija mnogokrat nerentabilna, da je bilo v fabrikah ogromno prikrite brezposlenosti in pa, da so bili veliki gradbeni podvigi zgolj posledica pretiranega priliva delovne sile, ki je zahtevala dodatne stanovanjske kapacitete in zato spet uvoz nove delovne sile, ki je delala na gradbiščih, jim ni moč dotrajčiti.

p.s. Nikakor ne agitiram v smeri, da morajo južnjaki in njihovi potomci "raus". Obstaja precej knjig, večinoma izpod peresa avtorjev iz današnjih pribaltskih držav, ki opisujejo proces rusifikacije in sovpadanje le-te s procesom izgradnje megalomanskih industrijskih obratov.
# poslal Anonymous Anonimni ob 27.5.09
 
Hehe, Anonimni, spisal si lep mali anonimni hujskaški tekstek. Ki lepo razčloveči "južnjake" in jih najbrž (po tvoje) da tja kamor sodijo. Četudi jih ne izganjaš, ravno tvoja navedba o tem že namiguje na to. Brez skrbi, jasna je delitev na "naše" in "vaše", pri čemer, seveda, tisti tujerodni, vsiljeni in najbrž tudi rogati, smrdeči, nepismeni malikujejo (malikujemo?!) Tita in socijalizem, tisti pa, ki slednjega ne počno (ne počnete) imate že vstopnico za prvi razred družbe. In ste s tem pljuvanjem po vsej socialistični preteklosti zagotovili svoje mesto na pravi srani ("the right side".. :) zgodovine, če ne tudi političnega prostora, a ne.. :)
# poslal Blogger DarkoB ob 27.5.09
 
Darko, predhodnikov komentar ni hujskaski. Verjamem pa, da ti je neprijetno, ker si se nasel v njem.
# poslal Anonymous Hellfire ob 27.5.09
 
K pojmu "reductio ad hitlerum" bi morali dodati še "reductio ad nacionalizmum"...

Za DarkaB velja drugi stavek.
# poslal Blogger Bonifacij ob 27.5.09
 
Darko izjavi:

"In ste s tem pljuvanjem po vsej socialistični preteklosti zagotovili svoje mesto na pravi srani ("the right side".. :) zgodovine, če ne tudi političnega prostora, a ne.. :)"

"Naši", "prava stran", "politični prostor"..itd, je ostala iz zgodovine SAMO TISTIM, ki niso končali v breznih in jamah !
# poslal Anonymous Anonimni ob 28.5.09
 
Anonimnemu:

Na to temo je hrvaški pesnik in partizan Ivan Goran Kovačič spesnil eno zelo pretresljivo pesnitev. "Jama".

http://www.yurope.com/people/nena/Stihovi/Ivan_Goran_Kovacic/Jama.html

Toplo priporočam. Ni dočakal svobode, saj je tudi sam bil leta 1943 ubit. Tistega kar je opisal v "Jami" pa si ni izmislil kot bi si npr. scenarist izmislil scenarij za film. Tisto je bilo le opisano po resničnih stravičnih dogodkih, ki so se dogajali med vojno. Je pa že v svoji pesnitvi preroško napovedal krvavo maščevanje storilcem številnih medvojnih ratnih zločinov. Vse ostalo je zgodovina.

Vprašanje za danes pa je koliko od tega zgodovinskega želimo, da vpliva in na kakšen način na današnje dogodke in današnja družbena razmerja.
# poslal Blogger DarkoB ob 28.5.09
 
Tvoja interpretacija prerokovanja je nekam čudna:))

Prerokovanje prihodnosti ima (recimo) smisel za dogodke, ki so izven dosega našega delovanja. Napoved čistk, ki so bile že planirane tako ali tako, pa ni preroška napoved.

Njegovo početje je zgolj legitimacija planiranih zločinov z kobajagi že storjenimi zločini. Kri za kri, žal pane samozob za zob, temveč zob za tri polne čeljusti zob.
# poslal Anonymous Anonimni ob 28.5.09
 
Jaz imam na komunizem en zelo lep spomin: takega, kot sem ga takrat ven vlekel, danes noter tlačim. Evo, kako je bilo v komunizmu vse boljše
# poslal Anonymous navihani občan ob 29.5.09
 
Dinozaver je zapisal:
"Ojoj, a ne, kaki revčki smo bili otroci socializma? Mislim, da nas je dovolj, da izterjamo eno pošteno odškodnino za leta brutalne indoktrinacije in prikrajšanja za blagre kapitalizma. In jaz sem bil dvakrat indoktriniran, ker sem moral hoditi še k verouku! To strahotno enoumje..."

Moje sožalje za tvojo indoktrinacijo pri verouku, ampak le-te ne moreš obesiti državi, niti Cerkvi ne, pač pa svojim staršem. Oni so te vpisali tja.
# poslal Anonymous Urban ob 1.6.09
 
Ocitno sem jaz zivel v paralelnem vesolju ... :S
# poslal Blogger mat ob 2.6.09
 
"Ocitno sem jaz zivel v paralelnem vesolju"

Welcome back.

Eni še zdej.
# poslal Anonymous Anonimni ob 2.6.09
 
Kaj se sploh prepirate okrog Tita, ali sploh okrog kakega politika. Veste tisto: Tito je krao, a je i nama dao. Ovi kradu, ništa nam ne dadu! V glavnem Tito je bil vajenec za vse naše današnje politike, sploh pa v manipulacijah!
# poslal Anonymous Anonimni ob 27.6.09
 
Če je kdo spregledal:

V Zares časopisu (na zadnji, 16 strani) se celo Slavoj Žižek zgraža nad Titovo cesto.

Na Vesti o nelagodju s tem v zvezi na levici.

Kaj si misli Zoran Jankovič, veliki podpornik Zaresa, o mislih filozofa Žižka, ki je Zaresu ideološko in osebno blizu?

Kaj meni Peter Božič? Gregor Golobič? Novinarji, kje ste, kaj počnete?
# poslal Anonymous Anonimni ob 28.6.09
 
Nov komentar